כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

היחס ללקוחות זקנים בקרב עורכי דין בישראל: עמדות וידע כלפי זקנים בקרב עורכי דין

המחברות:  איריס אונציק-הילברון, קרן אור-חן

תקציר:

החברה הישראלית מזדקנת ואחוז הזקנים בה צפוי לעלות משמעותית בשנים הבאות. מציאות זו מציבה אתגר לאוכלוסיית הזקנים בתחומים מגוונים ובכללם התחום המשפטי. בשנים האחרונות חלו שינויים ביחס החוק והמשפט לזקנים ולזכויותיהם. שינויים אלה מעלים שאלות משפטיות מקצועיות ואתיות. כמו כן, גדל הביקוש לייעוץ משפטי, לתכנון משפטי עתידי ועוד. המשמעות היא שמההיבט המשפטי-מקצועי, על עורכי הדין להכיר את הנושא ולהיות ערים לשינויים ולהשלכותיהם הפוטנציאליות על הפרקטיקה המשפטית.

המחקר המתואר במאמר זה הנו מחקר חלוץ בתחומו. מטרתו הייתה לבדוק את העמדות והידע של עורכי הדין כלפי זקנה, ולבחון אם העמדות ורמת הידע מושפעות ממאפיינים סוציו-דמוגרפיים וממאפיינים תעסוקתיים ואם יש קשר בין רמת הידע בנושא זקנה לבין העמדות כלפי הזקנים. במחקר השתתפו 225 עורכי דין. המחקר הכמותי מבוסס על שאלון שהורכב מארבעה חלקים והתבסס על מדגם נוחות לא-הסתברותי של אוכלוסיית עורכי הדין.

ממצאי המחקר הראו שלעורכי הדין רמת ידע נמוכה יחסית בנושא זקנה. באשר לעמדות עורכי הדין כלפי הזקנה, נמצאו עמדות ניטרליות יחסית, דהיינו דעות שאינן שליליות ואינן חיוביות כלפי זקנה וזקנים. נמצא כי העמדות אינן מושפעות ממשתנים סוציו-דמוגרפיים ומהמשתנים המקצועיים. נמצא כי הגורם היחיד שמשפיע באופן מובהק על עמדת עורכי הדין כלפי הזקנה הוא הידע. נמצא קשר שלילי מובהק בין העמדות כלפי זקנה וזקנים לבין הידע בנושא: ככל שרמת הידע בנושא הזקנה עולה, כך העמדות כלפי זקנה וזקנים שליליות יותר. מקורו של ממצא ייחודי זה באינטראקציה הייחודית והשונה שיש לעורכי דין עם לקוחות זקנים.

לאור תוצאות המחקר, מומלץ לערוך מחקר המשך ולמצוא דרך מיטבית לשיפור רמת הידע של עורכי הדין, בלי שהדבר יגביר את העמדות השליליות כלפי זקנה וזקנים.