כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

הדשא של השכן ירוק יותר? מאבק משפטי על זכויות זקנים בבית המשפט האירופי לזכויות אדם

המחברים: בני שפנייר, ישראל (איסי) דורון, פאינה מילמן-סיון

תקציר:

הקשר בין משפט לזקנה קיים גם בזירה הבינלאומית. העיסוק בתחום זה הולך וגובר בשנים האחרונות במסגרת מה שמכונה .Elder Law במאמר זה אנו מבקשים לפתוח צוהר אל עולם זה ולהציג זירה משפטית ייחודית: בית המשפט האירופי לזכויות אדם (European court of Human Rights).

המאמר מציג ניתוח איכותני טקסטואלי של פסק דין שניתן בבית המשפט האירופי לזכויות אדם. בתחילת המאמר מתוארים בקצרה בית המשפט ומרכזיותו בכל הקשור להגנה על זכויות האדם באירופה. בהמשך מתוארת פרשה העוסקת בשלילת חירותה של זקנה בשל אשפוזה בכפייה במוסד סיעודי בשווייץ.

המאמר דן בחמש סוגיות עקרוניות: האם מבחינה מהותית יש באשפוז כפוי משום מניעת חירותו של הזקן?; האם מבחינה פורמלית יש שלילת חירות בהכנסתו של זקן למוסד?; “טובת הזקן” — מה מקומו של בית המשפט מול החלטת הרשויות?; כיצד על בית משפט לנהוג באבחון רפואי שמוצג בפניו?; כיצד אמור בית המשפט להתחשב בצורך של הזקן שקולו יישמע ושטענותיו יובאו בחשבון וישפיעו על ההחלטות שיתקבלו?

למעשה אלו חמש זוויות מבט שונות בנושא המורכב, הרגיש והטעון של שלילת חירותו של זקן בשל אשפוז סיעודי. בכל אחת מהסוגיות מוצגת תחילה עמדת הרוב, שתמכה בהחלטת ממשלת שווייץ לשלול את חירותה של הזקנה ולאשפזה. מולה מוצגת עמדת המיעוט, השוללת את עמדת המדינה ותומכת בזכותה של הזקנה שלא להתאשפז. הצבתן של העמדות אחת מול השנייה מאפשרת לברר את הדעות בעד ונגד בכל אחד מהנושאים. במקביל מתאפשרת בחינת יחסו של בית המשפט האירופי לזכויות אדם לזקנה, לזקנים ולזכויותיהם.

בסיום המאמר מתקיים דיון קצר על ההגיונות העולים מתוך ניתוח פסק הדין. הדיון מלמד עד כמה הנושא של הפרת זכויות זקנים הוא נושא משותף שמטריד זקנים בעולם כולו.

בסיום המאמר מתקיים דיון קצר על ההגיונות העולים מתוך ניתוח פסק הדין. הדיון מלמד עד כמה הנושא של הפרת זכויות זקנים הוא נושא משותף שמטריד זקנים בעולם כולו.