כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

הגישה המשולבת לטיפול בהפרעות בתפקוד רצפת האגן אצל קשישות

כותבת: רויטל ארבל

תקציר

הפרעות תפקודיות ברצפת האגן שכיחות אצל נשים ושכיחותן עולה עם הגיל. הפרעות אלו כוללות: צניחת איברי האגן, קשיים במתן שתן, דליפת שתן וצואה, הפרעות בתפקוד מיני ותסמונות כאב כרוני.

איברי האגן  נמצאים בצמוד זה לזה, והפרעה בתפקוד באחד המדורים עלולה להשפיע על המדורים השכנים. העצבוב של רצפת האגן ואיברי האגן מורכב וניזון מהמערכת הרצונית והבלתי-רצונית (אוטונומית). לתפקודים גבוהים[1] יש השפעה ניכרת על התחושה המתקבלת מאיברי האגן ועל מנגנוני שליטה בסוגרים, עובדה שהופכת את הפגיעה התפקודית למורכבת אף יותר.

גורמי סיכון לפגיעה בתפקוד רצפת האגן הינם: גיל, היריון, לידה, ולדנות (עלייה במספר הלידות), מוצא, גנטיקה, השמנת יתר, מצבי עלייה בלחץ התוך-בטני ועוד. הנזק שנגרם במהלך הריון ולידה נובע משילוב של פגיעה והיחלשות של רקמת החיבור התומכת באיברי האגן, קרעים בשרירים ופגיעה עצבית. עם הגיל חלה ירידה ברמות האסטרוגן וקיימת החמרה של הנזקים הקיימים, המלווה בעלייה בשכיחות ההתבטאות של התופעות הקליניות של פגיעה ברצפת האגן ובתפקוד הסוגרים. בגיל המבוגר יתכן קושי במודעות לצורך להישאר יבשים בשל פגיעה קוגניטיבית ובנוסף יתכנו קשיי ניידות או קושי להתפשט ולהתלבש.

הקפדה על השתנה מתוזמנת, נגישות לשירותים ושימוש באמצעים פשוטים להקלת התפשטות מהירה (החלפת כפתורים ורוכסנים בסקוטש) יכולים להפחית למינימום את מספר אירועי דליפת השתן. בנוסף לכך, טיפול בדלקת בדרכי השתן, טיפול ביובש נרתיקי באמצעות מתן אסטרוגן מקומי, שינויים תרופתיים, טיפול במצבים שגורמים להפרשה מוגברת של שתן  וטיפול בעצירות יכולים לשפר ואף למנוע דליפת שתן אצל נשים מבוגרות. בגיל המבוגר יתכנו גם מצבים חולפים הגורמים לדליפת שתן, כמו מצב בלבול בעקבות נטילת תרופות או מחלה חריפה. טיפול ושיקום מתאימים עשויים להחזיר את הקשיש/ה למצבם התפקודי הקודם ובכללו לשליטה על הסוגרים.

הגישה לאבחון הפרעות בתפקוד רצפת האגן אצל נשים מבוגרות שונה מהגישה המקובלת בקבוצות הגיל הצעירות יותר.  בנשים מבוגרות מסתפק הצוות הרפואי פעמים רבות בבירור ראשוני ובמתן טיפול ללא שימוש באמצעי אבחנה מורכבים.



[1] תפקודים גבוהים הם תפקודים הדורשים קוגניציה כלומר תפקוד תקין של הקורטקס המוחי, בניגוד לתפקודים נמוכים במסלולים מתחת לקורטקס המוחי.