כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

הגיל בעיני המתבונן: גילנות במכוני כושר

המחברים: אסתר הרצוג ואסף לב

תקציר:

המאמר עוסק בסוגיית הזיקנה והגילנות בהקשר של מכוני כושר בישראל. המאמר מבקש לתרום לגישה המערערת על תפיסת ה”זיקנה” כבעלת קיום אובייקטיבי, מובן מאליו. הגילנות נתפסת כיחס סולד, חרד, עוין או מתנשא כלפי אנשים מבוגרים, המתבסס על גיל כקובע דימוי, זהות ומעמד חברתי. מסגרת מכון הכושר משמשת זירה נוחה לבחינת תופעת הגילנות בשל המאפיינים הפיזיים והגופניים הבולטים בסביבה חברתית זו.

מניתוח הממצאים משתמע כי הזיקנה נתפסת כמאיימת, אך גם כמאתגרת. פעילות הכושר וההתמדה בה נחשבות בעיני המתאמנים והמתאמנות בכל הגילים, כמסמנות התרחקות מחולשה פיזית (ומקץ החיים), אך גם דרך להתגבר עליה.

המאמר מתבסס על מחקר מעוגן בשדה (grounded theory), שנערך בשני מכוני כושר בתל אביב ובמכון כושר אחד באזור כפרי. המחקר נעשה באמצעות תצפית משתתפת ושיחות עם מתאמנים ומתאמנות, מאמנים ומאמנות בחדרי הכושר שנחקרו. שני הכותבים, שביניהם קיימים הבדלי מגדר, גיל ורקע של עיסוק בספורט, מבססים את הניתוח גם על ההתנסות האישית שלהם.

ניתוח הממצאים הבהיר, כי היחס אל ה”מבוגרים/רות” מצד המדריכים והמדריכות נע בין יחס מתחשב ומעודד ועד לזלזול, בוז, סלידה, התבדלות והתעלמות. עם זאת נצפה גם יחס “רגיל” כלפי המבוגרים, הדומה לזה שכלפי שאר המתאמנים. ביטויי היחס המסתייג, תפיסות המרחק וההתנהגות המתבדלת אינם קבועים וגם אינם קיימים באופן גורף בכל מכוני הכושר. אדרבא, נמצאו הבדלים בין המכונים השונים מבחינת מיקומם וזמני הפעילות בהם, מאפייני גיל ומעמד המתאמנים, אופי יחסי הגומלין בין המאמנים והמתאמנים ומאפייני הבעלות.