כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

בחינה ראשונית של המאפיינים הפסיכומטריים בגרסה המקוצרת בעברית של שאלון נטל הטיפול של זריט

כותבים: יעקב בכנר וליאת איילון

תקציר:
מטרות: על רקע העלייה החדה במספרם של האנשים הסובלים מליקויים קוגניטיביים וגופניים, הפכה הערכת נטל הטיפול מקובלת הן במחקרים שעוסקים בטיפול והן בפרקטיקה הקלינית. שאלון נטל הטיפול של זריט (ZBI) הוא המדד הראשון ואחד הרווחים ביותר להערכת הנטל שחווה המטפל. המחקר הנוכחי בוחן את המאפיינים הפסיכומטריים ואת המבנה הגורמי בגרסה העברית של סולםZBI המקוצר של בדארד ואחרים (Bédard et al., 2001) (ZBI-HS).

שיטות: 148 מטפלים עיקריים באנשים עם בעיות קוגניטיביות וגופניות ענו על שאלון המחקר ZBI-HS. המבנה הגורמי של ZBI-HS הוערך באמצעות ניתוח גורמים מסביר (EFA – Exploratory Factor Analysis), וכן נבחנה התקפות הבו-זמנית (concurrent validity) של הסולם.

תוצאות: ניתוח הגורמים המסביר (EFA) תמך במבנה הדו-גורמי כפי שדיווחו בדארד ואחרים (2001Bédard et al., ). התקפות הבו-זמנית נתמכה על ידי הקשר השלילי בין ה-ZBI-HS לרווחתם של המטפלים ועל ידי הקשר החיובי בין מצוקת המטפלים לבעיות התנהגותיות של מקבלי הטיפול.

מסקנה: ממצאים אלה מלמדים שהגרסה העברית המקוצרת של שאלון נטל הטיפול של זריט (ZBI-HS) יכולה לשמש כלי יעיל להערכת נטל הטיפול.

מילות מפתח: דמנציה, מטפלים, נטל, עברית, ניתוח גורמים מסביר, שאלון נטל טיפול של זריט.