כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

אתגרים של להט”בים בהזדקנותם ודרכים לסייע להם בהתמודדות עימם

 מחברים: יצחק שׁנוּר ואיילת ברג-ורמן

מכון מאיירס-ג’וינט-ברוקדייל

עדן שילוני

התיכון הישראלי למדעים ולאומנויות (יאסא), ירושלים

מבוגרים להט“בים רבים חוו בחייהם יחס שלילי מצד החברה, חיו בהסתרה ובשולי החברה. למרות השינויים ביחס כלפי קהילת הלהט”בים, התקופה שבה חיו בפחד ובהסתרה הותירה את חותמה עד היום. דבר זה יוצר אצלם חסמים בפנייה לקבלת שירותים ועלול לפגוע במצבם הבריאותי והנפשי בעת זיקנה.

מטרה

מטרת המאמר היא להציג את האתגרים עמם מתמודדים להט”בים מבוגרים ולסקור התערבויות שיושמו במדינות שונות, תוך התמקדות בפרקטיקות הפסיכו-סוציאליות. המאמר יסייע בפיתוח מענים לשיפור ולהנגשה של השירותים הניתנים לאוכלוסיית הלהט”בים המזדקנים במטרה לשפר את איכות חייהם.

מסקנות

טיפול פסיכו-סוציאלי ובכלל זה קבוצות הפועלות בגישה פסיכו-סוציאלית משמשות כלי נפוץ לסיוע לקהילת הלהט”בים המבוגרת בהתמודדות עם אתגרי הזיקנה ועם בעיות של לחץ ודיכאון, שבחלקן נוצרו כתוצאה ממהלך חייהם המורכב. הטיפול תורם להפחתת המצוקה, להגברת הרווחה האישית, לאיתור משאבי התמודדות והעצמה ולשיפור ההסתגלות לסביבה החברתית והפיזית. זאת, על ידי יצירת ברית בין המטפל והמטופל, אמפתיה, יחס חיובי וערכים. מענים נוספים העשויים להקל על הקשיים שבהם נתקלים להט”בים מבוגרים בקבלת שירותי בריאות ורווחה מבוססים בעיקר על תוכניות הדרכה והסברה לצוותים המטפלים. אלו יוכלו ליצור שינוי ביחס כלפי אוכלוסייה זו, הבנת הקשיים עמם היא מתמודדת ופיתוח רגישות מתאימה כלפיה.