כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

אקוקרדיוגרפיה והלב המזדקן: סקירת ממצאים מהמחקר הלונגיטודינלי של הזיקנה בירושלים

אירית שטסמן-לנדי, דוד לייבוביץ

תקציר

רקע: אזרחים מעל גיל 85 (הקשישים ביותר, oldest old) הם קבוצת האוכלוסייה הגדלה בשנים האחרונות במהירות הגדולה ביותר, וזאת בשל התארכות תוחלת החיים. הזדקנות זו של האוכלוסייה מהווה אתגר לחקר מחלות לב וכלי דם בשל השכיחות הרבה של התחלואה והתמותה ממחלות אלה באוכלוסייה הקשישה.

מטרות: למרות הגידול המהיר באוכלוסיית הקשישים ביותר וריבוי תחלואת הלב שלה, עדיין חסר מידע נורמטיבי רב הנוגע למבנה הלב ולתפקודו בגילאי 85 ומעלה.

שיטות: כדי לחקור את מבנה הלב ותפקודו והשפעתם על התחלואה והתמותה של בני קבוצת גיל זו, הגרים בבתיהם בקהילה, נבחרו אקראית קשישים בגיל 85 מתוך משתתפי המחקר הלונגדיטודינלי בירושלים לבדיקה אקוקרדיוגרפית בביתם בשנים 2006-2005. בדיקה אקוקרדיוגפית חוזרת נערכה לחלק מהשורדים ב-2015, בהיותם בני 95-94 בשנת 2015. הבדיקות בוצעו במכשיר אקוקרדיוגרפיה קטן ומיטלטל.

תוצאות: ממצאי הבדיקות האקוקרדיוגרפיות העלו, כי לקשישים מאוד יש שכיחות גבוהה של מסה מוגדלת של החדר השמאלי של הלב. עלייה שמאלית מורחבת, תפקוד דיאסטולי ירוד ומחלת המסתם האאורטלי.

עוד נמצא, כי נוכחות תפקוד סיסטולי ירוד והצרות המסתם האאורטלי מנבאים תוחלת חיים ירודה במעקב של חמש שנים באוכלוסייה זו. תפקוד סיסטולי ירוד גם מנבא תלות מוגברת של הקשישים בפעילויות היום-יום (ADL dependency).

מסקנות: מחקר עתידי אמור לבדוק האם שיפור תפקוד הלב ומבנהו יכול לשפר תחלואה ותמותה בקרב קבוצת גיל זו.

מילות מפתח: קשישים מאוד, אקוקרדיוגרפיה, תחלואת הלב, המחקר הלונגיטודינלי של ירושלים.