כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

אגרנות כפייתית – אפשר לטפל בהסכמה: תיאור מקרה

המחברים: ואדים דוברומיסלין, ליליה לוין, נחמה סיני

תקציר:

רקע: אגרנות היא הפרעה, המאופיינת באיסוף חפצים באופן בלתי נשלט, תוך ייחוס משמעות, לחפצים, ללא הבחנה בערכם האמיתי  ואי-יכולת להיפרד מהם. האגירה גורמת לצמצום מרחב המחיה עד כמעט אפס מקום, מלווה בפגיעה באיכות החיים ולרוב מביאה להזנחה עצמית וסביבתית. לרוב האגרנים מסרבים לכל התערבות באורח חייהם. הפער שבין תפיסת עולמו של האגרן עצמו לבין האבחנה של סביבתו ושל אנשי המקצוע יוצר דילמה אתית מרכזית בהתערבות של העובדים הסוציאליים: חופש הפרט מול מחויבות מקצועית להגן ולטפל.

מטרות המאמר: הרחבת הידע המקצועי על תהליכי ההתערבות של העובדים הסוציאליים עם אגרנים והצעה לשיטת התערבות ייחודית ומיטבית “ההתערבות בהסכמה”, תוך מתן פתרון לדילמות מקצועיות – שיפור איטי, אך בטוח במצבו של המטופל, תוך הסכמתו וללא פגיעה באוטונומיה שלו.

שיטת המחקר: תיאור מקרה של אגרן “קלאסי”, שטופל במחלקה לשירותים חברתיים. המאמר דן בהתערבותנו המקצועית, בקשיים שעלו ובדילמות אתיות שליוו את התהליך.

ממצאים: השיטה המתוארת במאמר הניבה תוצאות יעילות ביותר, ללא פגיעה במצבו הנפשי של המטופל, תוך מתן מענה לדילמות אתיות שונות אשר עלו בשלבים שונים של ההתערבות. השיטה מאפשרת שיפור איטי, אך בטוח, במצבו של המטופל, תוך הסכמתו, ואינה מצריכה פגיעה בחופש הבחירה שלו.

מסקנות והשלכות לפרקטיקה: השיטה המוצעת במאמר יכולה להוות בסיס להתערבות מקצועית של העובדים הסוציאליים בעבודתם עם אגרנים.