כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

אבחון ושיפור השליטה על סוגר השתן במרכז הגריאטרי “שהם” – האם הצלחנו להתקרב לחזון?

כותבים: אירנה סלזנב, רותי שטרית, יהושע בן-ישראל

תקציר:

אי-שליטה במתן שתן (להלן, אמ”ש) הינה אחת המחלות השכיחות בגיל השלישי. לוקים בה בין 15% ל-30% מבני ה-65 ומעלה. למחלה יש השלכות על הבריאות הגופנית והמצב הנפשי של החולים, כמו גם השלכות כלכליות בשל עלות הטיפול. היא פוגעת באיכות החיים משום שהיא מגבילה את יכולתו של החולה לצאת לטיולים ולנסיעות ארוכות, פוגעת בקשריו החברתיים ובפעילותו היומיומית, מפחיתה את הערכתו העצמית ועלולה לגרום לאי-תפקוד מיני.

למרות שכיחות הבעיה, היא אינה זוכה למענה הולם. רבים מהחולים הגריאטריים הסובלים מאי-שליטה במתן שתן אינם מאובחנים ואינם מטופלים. לעיתים קרובות החולים אינם מדווחים על הבעיה, כנראה מתוך מבוכה, והגורמים המטפלים אינם שואלים עליה, כנראה בשל מודעות נמוכה. מאחר שמצב זה מקטין את הסיכוי למציאת פתרון מיטבי לבעיה, ראוי שהגורמים המטפלים ילמדו לזהות ולהעריך את הבעיה ולטפל בה.

פרויקט “אבחון וטיפול באמ”ש בגיל השלישי” במרכז “שהם” לרפואה גריאטרית נועד לספק פתרונות הן למטופל ולמשפחתו והן לצוות המטפל, וזאת בהתאם להשקפת עולמו של בית-החולים “שהם,” הדוגלת במחויבות לערך כבוד האדם, דאגה לאיכות חייו, עידוד השמירה על עצמאותו התפקודית, הגופנית והנפשית ואיכות ומצוינות בטיפול.

בבית-החולים הוקמה מרפאה לטיפול באי-שליטה במתן שתן, המנוהלת על-ידי רופאה ואחות מומחיות בתחום. המרפאה זמינה למטופלי בית-החולים ולחולי-חוץ מהקהילה. המרפאה הציבה לעצמה כמטרה לשמש כמרכז לאבחון ולטיפול באוכלוסיית הגיל השלישי הסובלת מאי-שליטה על סוגר השתן, ולקחת אחריות על הובלת ידע והכשרת צוותי טיפול במוסדות ובקהילה בתחום זה. במסגרת הפרויקט טופלו במרפאה 273 מטופלים הסובלים מכל סוגי האמ”ש, שמתוכם 65% היו נשים. לכל המטופלים היו מחלות נלוות מרובות ומגוונות. ברוב המקרים הטיפול שניתן היה התנהגותי. חלק מזערי מהמטופלים טופל בטיפול משולב, התנהגותי ותרופתי. כתוצאה מהטיפול הושגה שליטה מלאה או חלקית אצל 243 ממטופלי המרפאה – התגובה הטובה ביותר לטיפול מבין ענקי הגריאטריה (number needed to treat)  .NNT=2-3

מודל “שהם” הביא לשינוי ברמה האדמיניסטרטיבית, כאשר משרד הרווחה החליט לקבוע אמת-מידה נוספת של איכות לרישוי בתי-אבות: תהליך שיטתי לניהול הפרשות שתן. מרכז “שהם” נבחר להוביל את תוכנית ההכשרה ולהטמיע אותה בכלל בתי-האבות בארץ. הקורס הראשון לקידום הטיפול באי-שליטה במתן שתן במסגרת בתי-אבות בצפון הארץ התקיים בשנת 2007.

לסיכום, הערכה וטיפול באי-שליטה במתן שתן אצל זקנים מהווים סמן חשוב לאיכות הטיפול בקהילה ובמוסדות האשפוז (עפ”י מבחן סטטיסטי בשם ACOVE-3QI). מצאנו קשר סטטיסטי מובהק בין הטיפול לבין שיפור בשליטה וירידה בעלויות. גיל גבוה ומצב קוגניטיבי ירוד אינם מנבאים כישלון בטיפול.

עבודתה של המרפאה לשיפור שליטה בסוגר השתן הביאה לפריצות דרך משמעותיות, החל ברמת המטופל ומשפחתו, המשך ברמה המוסדית, עם שינוי הגישה של צוות בית-החולים, וכלה ברמה הארצית, עם שינוי העמדות וההתייחסות והעלאת המודעות לנושא. הישגים אלה תורמים לשיפור איכות החיים של הקשיש ומשפחתו ולהפחתת עלויות הטיפול.