כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

מאפיינים פסיכומטריים של הגרסה העברית לשאלון SHALOM לרווחה רוחנית

המחברים: נחום אלחי, יעקב בכנר, שרה כרמל

תקציר:

 

מטרות: על רקע התפתחות מחקר הרוחניות בעולם, ובפרט על רקע תהליך קידום התערבויות יישומיות לקידום הרווחה הרוחנית של אוכלוסיות מגוונות, גובר הצורך בכלי מחקר מתוקפים ומהימנים להערכת הרווחה הרוחנית. שאלון SHALOM מאופיין בתפיסה רב-ממדית של רוחניות. בשאלון התייחסות כפולה הן לסולם הערכים הרוחני והן למימוש ערכים אלו בחיי היום-יום, וכן שמירה על הימנעות מכניסה להיבטים דתיים. המחקר הנוכחי בוחן את המאפיינים הפסיכומטריים ואת המבנה הגורמי של שאלון SHALOM של פישר (2011 ,Fisher) בגרסתו העברית.

שיטות: במחקר השתתפו 341 נחקרים. כלי המחקר כלל את שאלון SHALOM וכן כלים לבחינת שביעות רצון מהחיים, רצון לחיות, רווחה כללית, תפיסת בריאות סובייקטיבית, דיכאון, חרדת מוות ומיתה. המבנה הגורמי של SHALOM הוערך באמצעות ניתוח גורמים מסביר (Exploratory Factor Analysis – EFA) וכן נבחנה התקפות הבו-זמנית ((Concurrent Validity של הסולם.

תוצאות: ניתוח הגורמים המסביר (EFA) תמך במבנה הארבע ממדי, כפי שדיווחו גומז ופישר  ( Gomez & Fisher, 2003). התקפות הבו-זמנית נתמכה על ידי הקשר החיובי בין שאלון SHALOM לבין שאלוני שביעות רצון מהחיים, רצון לחיות, רווחה כללית ותפיסת הבריאות של הנשאלים, וכן על ידי הקשר השלילי למדדי דיכאון וחרדת מיתה. מקדמי המהימנות הפנימית של הסולם נמצאו גבוהים SHALOM) משולב: α=0.94, שאלון הערכים SH-1: α=0.89 , שאלון החוויה SH-2: (α=0.90.

מסקנה: ממצאים אלו מלמדים, כי הגרסה העברית של שאלון SHALOM תקפה וראויה לשמש כלי יעיל במחקר הרוחניות בישראל.