כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

חוסן ועמידות נפשיים – הזקן הישראלי מול האיומים על העורף האזרחי: לקחי מבצע “צוק איתן”

המחבר: אבי ביצור

תקציר:

התפיסה הרווחת, לפיה הזקנים הם שבריריים, חרדתיים ודיכאוניים ושמצבים מסוימים, בראשם מצבי דחק, לחץ, משבר ומצבי קיצון אחרים, עלולים להביא לקריסתם, עולה בקנה אחד עם הסטיגמות החברתיות בנוגע לזקנה. תפיסה זו מעסיקה את מחקרי הזקנה העוסקים באירועי חיים בעלי משמעות שלילית ולהשלכותיהם על חייהם של קשישים – אוכלוסייה שאינה בהכרח מגדירה עצמה כקש שניתן לשברו בנקל, אלא דווקא מתגאה בחוסנה הפנימי.

המאמר מנסה לערער על תקפותה של התפיסה הרווחת, תוך הצגת ראייה חדשה באשר לאופן שבו זקני ישראל מגיבים למצבי דחק. זאת, לאחר תיאור מתומצת של מבצע “צוק איתן” (2014) ותיאור המחקר וממצאיו. המחקר הנדון בוצע בשנת 2015, מיד לאחר מבצע “צוק איתן”, וביקש לבדוק את חוסנה החברתי, הכלכלי, הפוליטי, הנפשי והארגוני של החברה הישראלית באזור הנגב המערבי במהלך המבצע ולאחריו. במחקר השתתפו, בין השאר, 200 נבדקים בני 65 ומעלה, שתשובותיהם שימשו מדגם מייצג למידת החוסן שהפגינה אוכלוסיית הקשישים באזור. תשובות הקשישים מספקות תמונה נאמנה לחוסנם של בני הגיל השלישי בישראל כולה בקטגוריות השונות.

פרק הדיון בוחן את השפעותיו של אירוע חיים בעל משמעות שלילית על אוכלוסיית הקשישים, על מנת לערער על ההנחה לפיה אירועי דחק נתפסים כזרזים לקריסתו הכמעט ודאית של הקשיש תחת מעמסות המציאות האובייקטיבית. זאת, תוך הדגמה, כי בפועל, חוסנם הנפשי של הקשישים עולה על זה של קבוצות גיל צעירות יותר. בסוף הדיון מופיעות מסקנות והמלצות בנוגע לאפשרויות השימוש ביכולות של בני הגיל השלישי לטובת חיזוק יציבותה, חסינותה ועמידותה של האוכלוסייה כולה אל מול האיומים עליה, חיצוניים ופנימיים כאחד.