כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

הקשר בין שליטה ברגשות לדיכאון ולתסמינים גופניים: הבדלים מגדריים ותרבותיים בקרב זקנים יהודים וערבים בישראל

המחברים: חנאן אבו ג’בל, סוניה א’ לצטר-פאו, מירי כהן

תקציר:

מטרת המחקר הייתה לבדוק הבדלים בין זקנים יהודים לערבים ובין גברים לנשים בביטוי תסמינים של דיכאון, תסמינים גופניים ודפוסי שליטה ברגשות, וכן לבדוק את
הקשרים בין שליטה ברגשות לבין רמות דיכאון ותסמינים גופניים.

במחקר השתתפו 153 נשים וגברים, יהודים (n=73) וערבים (n=80), בני 65 ומעלה, המבקרים בתשעה מרכזי יום בצפון הארץ. הנתונים נאספו באמצעות ראיונות פנים אל פנים ושאלוני הערכת דיכאון, שליטה ברגשות ותסמינים גופניים.

הממצאים הראו כי נשים הפגינו רמה גבוהה יותר של דיכאון ותסמינים גופניים ורמה גבוהה יותר של שליטה בכעס מאשר גברים, בעוד שגברים דיווחו על רמה גבוהה יותר של שליטה ברגשות חרדה ובדיכאון. המשתתפים הערבים הפגינו רמה גבוהה יותר של דיכאון ותסמינים גופניים ורמה גבוהה יותר של שליטה ברגשות, הכוללת שליטה בחרדה, בדיכאון ובכעס, מאשר המשתתפים היהודים. אף שנמצא מתאם חיובי בין שליטה ברגשות לדיכאון ולתסמינים גופניים, קשרים אלה לא נשמרו במבחני רגרסיה מרובה, ורק מאפייני רקע (השכלה, מצב כלכלי, מגדר, מגזר ומצב בריאותי) נמצאו קשורים לרמות דיכאון ותסמינים גופניים.

המחקר הנוכחי מספק ממצאים על אודות הבדלים בדפוסי שליטה ברגשות בקרב נשים וגברים, יהודים וערבים, בהקשר של דיכאון ותסמינים גופניים. הכרת הבדלים אלה נחוצה לשם איתור וזיהוי זקנים שנמצאים בסיכון לדיכאון בקבוצות התרבותיות השונות, וכן לשם בניית תכניות התערבות בעלות רגישות תרבותית.