כתב העת גרונטולוגיה וגריאטריה

כל תקצירי המאמרים

הקשר בין רמת דתיות למאפיינים פסיכולוגיים בקרב ניצולי שואה

המחברים: רות פרבשטיין, יובל פלגי, עמית שרירא ומנחם בן-עזרא

תקציר:

ניצולי שואה מתמודדים עם השפעותיה ארוכות הטווח של טראומת השואה לצד התמודדותם עם הזקנה והשלכותיה. המחקר מראה כי גם כיום, שבעים שנה לאחר השואה, מפגינים הניצולים פגיעות פיזית ומנטלית בעקבות הטראומה שחוו. לצד פגיעותם מראים הניצולים משאבים של הסתגלות ועמידות שאפשרו להם לבנות מחדש את חייהם.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין רמת דתיות למאפיינים פסיכולוגיים בקרב ניצולי השואה בישראל. אוכלוסיית המחקר כללה שמונים קשישים שחולקו לארבע קבוצות: 1) קבוצת ניצולי השואה חרדים; 2) קבוצת ניצולי השואה חילונים; 3) קבוצת קשישים חרדים שאינם ניצולים;  4) קבוצת קשישים חילונים שאינם ניצולים.

מהממצאים עולה כי ניצולים חילונים ביטאו רמה גבוהה יותר של מצוקה פסיכולוגית, תסמינים דיכאוניים ותסמינים פסיכוסומטיים, מאשר קבוצת החרדים שאינם ניצולי השואה. בנוסף לכך, ניצולים חרדים דיווחו על רמה גבוהה יותר של שביעות רצון מחייהם בהשוואה לניצולים חילונים. ניצולים חילונים דיווחו על רמה נמוכה יותר של בריאות סובייקטיבית ביחס לקבוצת ההשוואה החרדית, כלומר, שהניצולים החילונים תפסו את בריאותם הסובייקטיבית כירודה יותר. כמו כן, נמצא כי ניצולי שואה, דיווחו על בדידות רבה יותר בהשוואה לבני גילם שאינם ניצולים, כאשר הרמה הגבוהה ביותר של בדידות נמצאה בקרב ניצולים חילונים. המחקר הנוכחי מהווה נדבך נוסף בהבנת הקשר בין רמת דתיות  למאפיינים פסיכולוגיים של ניצולי שואה.